Υποψήφια για Όσκαρ Ά Γυναικείου Ρόλου για την ερμηνεία της στη ταινία “Amour” (προβλήθηκε στις ελληνικές αίθουσες με τον τίτλο «Αγάπη»)
Ένα αστέρι που γεννήθηκε...: 24 Φεβρουαρίου 1927, 4:00 μμ, στη πόλη Cheniménil της Γαλλίας
Αστρολογικό Προφίλ:
Η Εμμανουέλ Ριβά έχει από εκείνους τους αστρολογικούς χάρτες που μόνο με μια ματιά καταλαβαίνεις ότι πρόκειται για μια γυναίκα που είναι γεννημένη ηθοποιός (όσο ακραίο κι αν ακούγεται αυτό). Έχει Ήλιο στο καλλιτεχνικό ζώδιο των Ιχθύων, ένα συνονθύλευμα πλανητών επίσης στον Ιχθύ (Ερμή, Αφροδίτη, Δία, Ουρανό), ωροσκόπο Λέων και με τον Ποσειδώνα (κυβερνήτης των Ιχθύων) στον ωροσκόπο της. Με έναν τέτοιο συνδυασμό μιλάμε για μια ηθοποιό με απίστευτη φαντασία, δημιουργικότητα, ικανότητα να γίνεται ένα με τον ρόλο και η ερμηνεία να βγαίνει μέσα από την ψυχή της, εκφράζοντας συναισθήματα που πηγάζουν απ' ευθείας από το ασυνείδητο (Ποσειδώνας). Δεν είναι καθόλου τυχαίο που ασχολείται επίσης και με την ποίηση, αφού σε άτομα σαν την ίδια η ανάγκη για καλλιτεχνική έκφραση είναι τεράστια.
Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην γαλλική εξοχή και από την ηλικία των 6 ετών ονειρευόταν, όπως έχει δηλώσει η ίδια, να γίνει μια μέρα ηθοποιός έτσι ώστε να την προσέξει όλος ο κόσμος (ένας ωροσκόπος Λέων αναζητά πάντα την αναγνώριση από το κοινό) Όμως ο πατέρας της, που βασικό του μέλημα ήταν να επιβάλλει την τάξη και την πειθαρχία, δε μπορούσε με τίποτα να αποδεχτεί το όνειρο της κόρης του, αφού η λέξη «ηθοποιός» ήταν για εκείνον ένα συνώνυμο της λέξης «πόρνη». Και να μην ξεχνάμε ότι η κ. Ριβά γεννήθηκε το μακρινό 1927! Όπως θα ανέμενε κανείς, η κ. Ριβά έχει τετράγωνο Ήλιου-Κρόνου στον χάρτη της, πράγμα που σημαίνει ότι ο Πατέρας (Ήλιος) της επέβαλλε αυστηρούς κανόνες και περιορισμούς (Κρόνος) με αποτέλεσμα να νιώθει εγκλωβισμένη και με μια αίσθηση ότι κανένας δεν την καταλαβαίνει. Η μοίρα όμως είχε άλλες βλέψεις για αυτήν, ενώ να μην λησμονούμε ότι στα όνειρα ενός Ιχθύ είναι δύσκολο να βάλεις όρια. Μια ανακοίνωση για ένα διαγωνισμό στο Dramatic Arts Centre, έγινε η αφορμή να αποδράσει από την καταπιεστική πραγματικότητα. Κατάφερε να βρει το κουράγιο να ανακοινώσει την απόφαση της να πάει στο Παρίσι ώστε να γίνει ηθοποιός. Οι γονείς της πλέον δε μπορούσαν να φέρουν αντίρρηση πια, αφού η βαθιά της θλίψη ήταν εμφανής. Από τότε η Emmanuelle έχει πολλές ταινίες στο ενεργητικό της αλλά η πλειοψηφία τους δεν είχε διεθνή απήχηση. Το αινιγματικό και μελαγχολικό της ύφος ήταν η αιτία να την επιλέξουν για να πρωταγωνιστήσει στο «Hiroshima, mon amour» το 1959, το οποίο έμεινε στην ιστορία σαν ένα από τα αριστουργήματα του γαλλικού κινηματογράφου.
Όσο για την προσωπική της ζωή, με Σελήνη στον Τοξότη και με σύνοδο Αφροδίτης-Ουρανού δεν υπήρξε ποτέ τύπος της δέσμευσης αφού, όπως λέει και η ίδια, παρότι είχε πολλές προτάσεις γάμου, τις απέρριψε όλες. «Για ποιό λόγο να δεσμευτώ με σύζυγο και παιδιά;» δηλώνει δίχως ίχνος ενοχών. Αντιθέτως, η επιτυχία είναι ο λόγος που πιστεύει ότι είναι ζωντανή. «Εάν δεν είχα επιτύχει θα είχα πεθάνει. Δεν είχα δεύτερη ευκαιρία για να την χάσω»
Γεννήθηκε γι' αυτό το ρόλο γιατί...:
Η ερμηνεία της στη δραματική ταινία "Amour" του Haneke, έγινε η αιτία να λάβει υποψηφιότητα για το Όσκαρ Ά Γυναικείου Ρόλου και να είναι μάλιστα η γηραιότερη ηθοποιός που το έχει κατορθώσει αυτό. Η ταινία αφορά ένα ηλικιωμένο ζευγάρι, όπου η σύζυγος, την οποία υποδύεται η κ. Ριβά παθαίνει εγκεφαλικό επεισόδιο και βρίσκεται να εξαρτάται απολύτως από τον άντρα της καθώς σταδιακά χάνει την ομιλία, την κινητικότητα, τις αναμνήσεις και τελικά τη συνείδηση του εαυτού της.
Γιατί η κ. Ριβά ήταν η καταλληλότερη για αυτό το ρόλο; Όταν είσαι βαθιά Ποσειδώνιος χαρακτήρας όπως η ίδια, τότε τα συναισθήματα σου δε χρειάζονται λόγια για να εκφραστούν και ένα βλέμμα του άλλου σου αρκεί για να καταλάβεις τι σκέφτεται και τι νιώθει. Παράλληλα η σταδιακή απώλεια της συνείδησης που βιώνει η ηρωίδα που υποδύεται, η απόλυτη εξάρτηση και το μήνυμα της ταινίας ότι αγάπη σημαίνει και άνευ όρων υπηρεσία προς τον άνθρωπο που αγαπάς μέχρι την τελευταία του πνοή, είναι όλα θέματα που σχετίζονται με την συλλογική εικόνα που συμβολίζει ο Ποσειδώνας στον 1ο οίκο του χάρτη της. Επιπλέον, όταν έχεις τόσο έντονο το στοιχείο του Κρόνου (Κρόνος τετράγωνο με Ήλιο και σε αντίθεση με την Σελήνη) τότε γνωρίζεις ενστικτωδώς πως είναι η αγάπη σου να έρχεται αντιμέτωπη με τη σκληρή πραγματικότητα και η αποδοχή των προβλημάτων να διαδέχεται την άρνηση. Η κ. Ριβά απ' ότι φάνηκε διέθετε τόσο την πείρα όσο και την ψυχή ώστε να ερμηνεύσει αυτόν τον αφάνταστα δύσκολο ρόλο.
Θα το πάρει τελικά;
Η κ. Ριβά τη βραδιά των Όσκαρ τυχαίνει να έχει τα γενέθλια της. Αυτό σημαίνει ότι ο Ήλιος επιστρέφει στο σημείο που βρισκόταν τη στιγμή της γέννησης της (αστρολογικά ονομάζεται ηλιακή επιστροφή) Αν προσθέσουμε και το γεγονός ότι στο ίδιο σημείο βρίσκεται και ο γενέθλιος Δίας της, τότε από μόνο του αυτό μας λέει ότι αυτή η βραδιά θα είναι καθοριστική. Αστρολογικές όψεις που προσδίδουν τύχη και ελπίδα για νίκη είναι ο Πλούτωνας στον Αιγόκερω ο οποίος σχηματίζει τρίγωνο με το Μεσουράνημα της (ένδειξη δημόσιας αναγνώρισης), όπως επίσης ο διελαύνων Δίας ο οποίος βρίσκεται μέσα στον 10ο οίκο της καριέρα και της κοινωνική καταξίωσης. Βέβαια ο Δίας μπορεί να αποτελεί και παγίδα, αφού σχηματίζει τετράγωνο με τον γενέθλιο Δία της, μια όψη που μιλά για υψηλέ προσδοκίες. Ακόμα μια παγίδα είναι ο διελαύνων Κρόνος ο οποίος βρίσκεται ανάδρομος απέναντι από το μεσουράνημα της.
Όποιο και να είναι το τελικό αποτέλεσμα, το γεγονός είναι ότι κατάφερε να αφήσει ιστορία και να αγγίξει βαθιά όσους έτυχε να δουν την ταινία. Άλλωστε όπως λέει ζει ήδη το δικό της παραμύθι μετά από όλη αυτή την επιτυχία. Και δεν υπάρχει μεγαλύτερη ικανοποίηση από αυτήν για έναν Ιχθύ.
Stardome* πιθανότητες επιτυχίας: 7.5/10
ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ
ΘΑ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΓΡΑΨΕΙΣ ΣΧΟΛΙΟ ΣΕ ΛΙΓΗ ΩΡΑ
ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΜΕΛΟΣ ΓΙΑ ΝΑ ΣΧΟΛΙΑΣΕΙΣ