Ποσειδώνας: ο πλανήτης της απόδρασης από τα δεσμά του Εγω, από τους περιορισμούς της πραγματικότητας και της υλής. Και από την άλλη πλευρα ο Ήλιος, το κεντρικό σύμβολο της προσωπικότητας και η κινητήρια δύναμη πίσω από τη δημιουργία μιας σταθερής ταυτότητας. Μια ψυχοφθόρος μάχη μαίνεται στο μυαλό και τη ψυχή των ανθρώπων που έχουν αυτές τις όψεις στο γενέθλιο χάρτη τους και η Βάσια μας βοηθάει να κοιτάξουμε μέσα από τους καπνούς της.
"Would
you tell me, please, which way I ought to go from here?"
"That depends a good deal on where you want to get to," said the Cat.
"I don't much care where--" said Alice.
"Then it doesn't matter which way you go," said the Cat.
"--so long as I get SOMEWHERE," Alice added as an explanation.
"Oh, you're sure to do that," said the Cat, "if you only walk
long enough."
(Lewis Caroll, Alice's Adventures in Wonderland)
Αν υπήρχε μία προσωπικότητα που θα μπορούσαμε να πούμε ότι συνορεύει με το φανταστικό, τη μαγεία, το εξωπραγματικό, και ίσως ένα άγγιγμα θεϊκής αρμονίας, θα ήταν αυτή με μία δυνατή όψη Ήλιου-Ποσειδώνα. Γεννημένοι καλλιτέχνες ή απλά συμπονετικοί και εξαιρετικά ευαίσθητοι άνθρωποι; Θεραπευτές των άλλων ή κυνηγοί της απόδρασης από τον δικό τους εαυτό και τις δικές τους ευθύνες; Μυστηριώδεις για τους άλλους ή και οι ίδιοι σε μόνιμη σύγχυση; Ερωτευμένοι με την φαντασία ή απλά μισητοί εχθροί του πραγματικού κόσμου των ευθυνών και των υποχρεώσεων;
Η υπέρβαση των ορίων
Το άτομο που γεννιέται με αυτή την όψη στο χάρτη του αναζητεί συνεχώς την επιπλέον διάσταση στη ζωή του. Θέλει να υπερβεί τα όρια του Εγώ του. Να συναντηθεί με κάτι ανώτερο από αυτό που είναι ο ίδιος, κάτι μεγαλύτερο από την ανθρώπινη υπόσταση, κάτι πέρα από το εδώ και τώρα. Και θα το αναζητήσει αυτό μέσω πνευματικών και καλλιτεχνικών κυρίως σκοπών, μέσω της φιλανθρωπίας ή της αυτοθυσίας, μέσω των ιδανικών του ή μέσω των ονείρων του. Η επαφή του με την πραγματικότητα τις περισσότερες φορές τον πληγώνει, τον απογοητεύει, τον φθείρει. Είναι αναγκαία - σχεδόν ανάγεται σε ζήτημα/στοίχημα ζωής - η απόδραση και η επαφή με κάτι πνευματικό ή βαθιά ψυχικό. Είναι αυτή που θα τον κάνει να ξεχάσει για λίγο πόσο φθαρτά και ευάλωτα είναι όλα γύρω του. Και η ματιά ενός τέτοιου ανθρώπου πέφτει ασυνείδητα πάνω στον πόνο που τον περιβάλλει.
Είναι συνήθως ευαίσθητος και συμπονετικός και πασχίζει με κάποιο τρόπο να βοηθήσει και να ελαφρύνει λίγο το φορτίο όσων υποφέρουν. Δωρίζει το χρόνο του, την ενέργειά του, τα υπάρχοντά του, και κάνει ό,τι μπορεί για να στηρίξει όσους έχουν ανάγκη. Χωρίς όμως να παρατηρεί ότι σιγά σιγά εξαντλούνται και τα δικά του αποθέματα. Στις ευνοϊκές όψεις, μπορεί να διαχειρίζεται τις δυνάμεις του πιο εύκολα, να αναγνωρίζει πότε εξαντλείται, να αποσύρεται όταν χρειαστεί και να στηρίζει όσο και όταν πρέπει. Στις δυσαρμονικές όψεις, η διαχείριση της ενέργειάς του γίνεται με έναν λιγότερο λειτουργικό τρόπο: είτε δεν αναγνωρίζει πότε πρέπει να σταματήσει οπότε γίνεται θύμα κάποιων καταστάσεων που τον θέλουν συνέχεια να ανέχεται και να δίνει χωρίς να ζητάει τίποτα ως αντάλλαγμα, είτε αναγνωρίζει ότι δεν μπορεί να διαχειριστεί τις δυνάμεις του κι έτσι οδηγείται στο άλλο άκρο, την άρνηση. Αρνείται την ευαίσθητη φύση του και προβάλλει προς τα έξω έναν πιο δυνατό και σκληρό χαρακτήρα, που διεκδικεί μόνο για τον εαυτό του, που δεν τον αφορούν τα πνευματικά παρά μόνο τα υλικά ζητήματα και που δεν τον νοιάζει να βοηθάει τους άλλους, αλλά να κυριαρχεί πάνω τους. Και στις δύο περιπτώσεις όμως καταφέρνει στο τέλος να πάρει το ρόλο του μάρτυρα, εκείνου που κατά βάθος θεωρεί ότι αξίζει καλύτερης μεταχείρισης από τους άλλους και ότι οι άλλοι ευθύνονται για το ότι το δικό του όνειρο καταστράφηκε.
Ο δρόμος προς την Εδέμ
Η αγάπη για τις τέχνες και τη μουσική είναι συχνά αναπόσπαστο στοιχείο της προσωπικότητάς του. Είναι εκείνη η επαφή με την κρυφή και ευαίσθητη πλευρά του εαυτού του, αυτή την πλευρά που αναγκάζεται να κρατάει μακριά από τους άλλους και μακριά από την ψυχρή πραγματικότητα. Στις δυσαρμονικές όψεις (αντίθεση, τετράγωνο, χιαστί), η πορεία προς την εξωτερίκευση των οποιωνδήποτε καλλιτεχνικών ταλέντων είναι δύσκολη, γεμάτη εμπόδια και πολλές αμφιβολίες. Ακόμα κι αν υπάρχει μία συγκεκριμένη δεξιότητα, έμπνευση, φαντασία που τον κάνει να ξεχωρίζει από τους άλλους, εκείνος δυσκολεύεται να τη διαχειριστεί: είτε δεν την αναγνωρίζει, είτε θεωρεί υπερβολικό το φορτίο αυτού του ταλέντου και δύσκολη τη πορεία προς την αναγνώριση, είτε η ανάγκη να εκφραστεί κάθε έμπνευση έρχεται σε σύγκρουση με τις πρακτικές λεπτομέρειες και την πειθαρχία που πρέπει να επιδείξει για να την διοχετεύσει δημιουργικά. Με άλλα λόγια, στις δυσαρμονικές όψεις, το άτομο θα πρέπει να επινοήσει τους τρόπους έκφρασης της έμπνευσής του, και να επιδείξει το απαραίτητο θάρρος και τη δύναμη να νικήσει τόσο τα εξωτερικά εμπόδια και τις δυσκολίες, όσο και τις εσωτερικές ανασφάλειες και τους φόβους του.
Αντίθετα, στις ευνοϊκές όψεις (τρίγωνο, εξάγωνο), το οποιοδήποτε ταλέντο ρέει πολύ πιο εύκολα προς τα έξω και αναγνωρίζεται πολύ πιο γρήγορα από τους γύρω του. Εδώ όμως επίκειται ένα παράδοξο: υπάρχει πάντα η περίπτωση το άτομο με τη δύσκολη όψη να καταφέρει πολύ περισσότερα από ένα άτομο με ευνοϊκή όψη Ήλιου-Ποσειδώνα. Κι αυτό γιατί το πρώτο νιώθει έντονη την ανάγκη να παλέψει και να βρει τον εαυτό του μέσα από το ταλέντο που πασχίζει να βγει προς τα έξω, ενώ στη δεύτερη περίπτωση η αβίαστη έκφραση της δημιουργικότητας μπορεί πιο εύκολα να οδηγήσει σε επανάπαυση και σε ολιγωρία ενός ταλέντου που εξακολουθεί να θέλει δουλειά και επιμονή. Και στις δύο περιπτώσεις, η οποιαδήποτε καλλιτεχνική έκφραση προέρχεται από την ευαίσθητη φλέβα που κρύβει το άτομο αυτό μέσα του και μπορεί να αφουγκράζεται γύρω του τον πόνο και αυτούς που υποφέρουν, και να μεταφράζει τα αισθήματά τους σε τραγούδια, ποίηση, λόγο, μουσική, θέατρο.
Είμαστε όλοι τραυματισμένοι από κάτι που κάποιος ποτέ δεν έκανε
Ο Ήλιος στο γενέθλιο χάρτη συμβολίζει το δυναμικό και την παρουσία του πατέρα στη ζωή μας και τον τρόπο με τον οποίο καθόρισε το ανδρικό πρότυπο μέσα μας. Στο χάρτη του ατόμου με όψη Ήλιου-Ποσειδώνα, ενδέχεται ο πατέρας να ήταν μία αδύναμη ή ακόμα και απούσα φιγούρα μέσα στην οικογένεια. Μπορεί να έλειπε από το σπίτι, λόγω επαγγελματικών υποχρεώσεων ή συγκρούσεων με τη μητέρα ή λόγω ασθένειας. Αλλά ακόμα κι αν ήταν σωματικά παρόν, η θέση του και η επιρροή του ως πατέρας ενδέχεται να προξενούσε σύγχυση, αμφιβολίες γύρω από τα καθήκοντά του και το ρόλο του. Απόμακρος ή αναποτελεσματικός, απορροφημένος στο δικό του κόσμο ή απασχολημένος με τους λάθος ανθρώπους, είναι αυτός που ειδικά στις δυσαρμονικές όψεις Ήλιου-Ποσειδώνα καθορίζει την αναζήτηση της ταυτότητας του ατόμου και τη σχέση του με άλλα πρότυπα. Έτσι, από τη μία το άτομο ενδέχεται να μην έχει μία συμπαγή και ξεκαθαρισμένη πορεία -στόχο στη ζωή, κι από την άλλη, να προσανατολίζεται και να έλκει λάθος ανθρώπους που θέλουν να εκμεταλλευτούν την σύγχυσή του. Ειδικά στις δυσαρμονικές όψεις, είναι μεγάλος ο κίνδυνος το άτομο να κινείται ανάμεσα στα δύο άκρα, από πολύ θετικές σε πολύ αρνητικές απόψεις για τους άλλους, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να σχηματίσει μία σταθερή εικόνα για τους γύρω του, αλλά και τον εαυτό του. Όταν όλα γίνονται πολύ δύσκολα, η μόνη λύση είναι η αποφυγή. Αποφεύγει τα προβλήματα, αλλά αποφεύγει και τις λύσεις. Αποφεύγει τις ευθύνες, αλλά αποφεύγει και το μοίρασμα. Είναι ονειροπόλος και ιδεαλιστής. Πιστεύει περισσότερο στο καλό των ανθρώπων, παρά στο κακό, γι' αυτό και είναι εύκολο να εμπιστευτεί τους άλλους, και κατά συνέπεια να εξαπατηθεί. Όχι, δεν είναι κουτός. Ψάχνει απλώς κάτι ή κάποιον για να ταυτιστεί μαζί του, κάτι ή κάποιον που θα τον βοηθήσει να καταλάβει ποιος στ' αλήθεια είναι και πού πηγαίνει.
Επαγγελματικός Προσανατολισμός
Η συμπόνια και η ευαισθησία του ατόμου αυτού προς τον πόνο, τα βάσανα, τους προβληματισμούς και τις ανησυχίες των άλλων είναι τόσο μεγάλη, που μπορεί να μεταφέρει το φορτίο του συλλογικού ασυνείδητου μέσα στο λόγο, τη μουσική, την εικόνα, την κίνηση, την έκφρασή του. Επομένως, είναι αναπόφευκτη σχεδόν η επαφή του με την τέχνη (ζωγραφική, μουσική, θέατρο, συγγραφή, σκηνοθεσία, φωτογραφία), γιατί πρέπει με κάποιο τρόπο να εκφράσει αυτό που βλέπει και νιώθει εκεί έξω. Μία άλλη διέξοδος είναι η ενασχόληση με επαγγέλματα κοινωνικής προσφοράς: γιατροί, ψυχολόγοι, σύμβουλοι, μέλη σε φιλανθρωπικές, περιβαλλοντικές ή φιλοζωικές οργανώσεις, οτιδήποτε έχει να κάνει με την κοινωνική προσφορά, γιατί έτσι παίρνει σάρκα και οστά η ανάγκη τους να στηρίζουν, να βοηθούν και να συμπονούν τον συνάνθρωπο ξεχνώντας τα προσωπικά τους όρια και συνδράμοντας σε ένα ανώτερο και πιο σημαντικό σκοπό.
Έχω ευνοϊκή όψη Ήλιου-Ποσειδώνα και
(+) έχω την ικανότητα να διαισθάνομαι τις ανάγκες των άλλων και να μπορώ να τους βοηθήσω πριν καν μου εξηγήσουν τον τρόπο που με χρειάζονται.
(+) η ικανότητά μου να αφήνω έξω από τη ζωή μου τα πολύ πεζά και πρακτικά θέματα της καθημερινότητας, επιτρέπει στη φαντασία μου να καλπάζει, και όλο αυτό με κάνει έναν πολύ ζωντανό και δημιουργικό άνθρωπο.
(+) οραματίζομαι ιδανικές καταστάσεις και ανθρώπους, γιατί πιστεύω ότι υπάρχουν. Και υπάρχουν όταν πιστεύω σε αυτούς. Μπορώ να τους βοηθήσω να βγάλουν τον καλό τους εαυτό στην επιφάνεια.
Έχω δυσαρμονική όψη Ήλιου-Ποσειδώνα και
(-) διαρκώς κάνω κοπάνα: από τη ζωή, από τις ευθύνες, από τις υποχρεώσεις, από την κατά πρόσωπο επικοινωνία. Και δυστυχώς όλα συμβαίνουν ενώ είμαι απών.
(-) όταν τα βρίσκω σκούρα ξεσπάω στο ποτό, στις ουσίες, στα φάρμακα, στο φαγητό. Για λίγο ξεχνάω ποιος είμαι και τι πρέπει να κάνω. Για λίγο όμως. Το επόμενο πρωί όλα είναι εκεί και με περιμένουν να τα διευθετήσω.
(-) αφήνω το Είναι μου να δίνεται αλόγιστα στον καθένα χωρίς να υπολογίζω πόση δύναμη μένει και για μένα, τη ζωή μου και τις επιλογές μου. Αν δεν μάθω να μετριάζω την απώλεια της ενέργειάς μου, ο χρόνος μου θα ξοδεύεται στους άλλους, και εγώ θα μένω πάντα πίσω.
Σχετική βιβλιογραφία
The Astrological Neptune and the Quest for Redemption, Liz Greene
ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ
ΘΑ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΓΡΑΨΕΙΣ ΣΧΟΛΙΟ ΣΕ ΛΙΓΗ ΩΡΑ
ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΜΕΛΟΣ ΓΙΑ ΝΑ ΣΧΟΛΙΑΣΕΙΣ